tisdag 21 december 2010

02 Min första kärlek

För att kunna skriva om ett sådant ämne borde man först beskriva en definition av ordet kärlek. Men det ser jag kommer senare, så låt gå.

Min första kärlek var ett gosedjur i form av en säl, men med namnet Sillen. Jag namngav honom själv och jag antar, såhär i efterhand, att bakomliggande anledning till namnet var någon kunskapslucka i mitt barnintellekt om vilket vattendjur som var vilket. Pappa hade köpt honom när han åkte finlandsfärja och jag kommer ihåg att lillebror fick en jättestor leksakslastbil. Och jag fick Sillen. Han var med överallt från den dagen och det var stört omöjligt att sova om han inte fick hålla mig sällskap. Detta faktum ledde till att min mjukissäl är en tämligen berest mjukissäl. Oavsett det var charter, sommarcamping eller julfirande med släkten så var Sillen med.

Det var min första kärlek. Nu ligger han på vinden hemma hos mina föräldrar, när vi städade där förra hösten tittade han på mig med sina snälla garnögon och jag kom plötsligt ihåg hur mycket de där ögonen och den mjuka uppenbarelsen betydde för mig en gång i tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar