torsdag 20 januari 2011

08 Ett ögonblick

Klockan var mycket, egentligen borde vi ha gått och lagt oss för länge sedan. Men inte. Jag, Elin och Kerstin utgjorde järngänget på gymnasiet som låg nära ett hundratal mil från min uppväxtort. På kvällarna under det första året drack vi te och pratade om allt mellan himmel och jord. Den här kvällen var vi i Kerstins rum i korridoren, korridoren där vi alla bodde. Hennes rum gick i färgskalan brun-grön-beige-mörkröd, vilket gör att känslan var väldigt naturnära och stämningen blev inte sämre av rykande te i kopparna och tända ljus lite varstans. Musik ovanpå det, såklart. Oj, vad vuxen man kände sig. Självständig och oberoende. Det var man inte, kan jag konstatera såhär en bunt år i efterhand. Men nog gav det lite skinn på näsan trots allt, det där gymnasieäventyret nära ett hundratal mil från uppväxtorten.

2 kommentarer:

  1. fina te-minnen har jag också! men jag har insett att jag minns väldigt lite av det där året, men alla minnen därifrån hör ihop med er! det var en mysig liten stad det där.
    självständiga och oberoende? nej, kanske inte riktigt så mycket som vi tyckte att vi var då! men nu är vi där!

    SvaraRadera