tisdag 1 juni 2010

Om en förebild

För ett par veckor sedan var jag ute på praktik en månad. Under den perioden hade jag flera handledare, men jag var särskilt mycket med en tjej vi kan kalla Anna. Från dag ett så var jag alldeles tagen av hennes sätt att hantera människor. Hon var väldigt lugn och sansad i alla situationer, i kombination med en sylvass skärpa i sinnet. Arbetskamrater hade både respekt och förtroende samtidigt som patienter blev lugna av hennes säkra utstrålning. Anna var alltid positiv och uppmuntrade sin omgivning. Som handledare var hon vänlig, men bestämd.

I tre veckor gick jag runt i tron att hon enbart var ett par, tre år äldre än mig själv. Men så en dag råkar det vara hennes födelsedag. När jag får reda på vad hon fyller krävs det inget geni för att räkna ut att hon är ganska exakt tio år äldre än mig själv. Jag kände att åren hon har bakom sig och jag har framför mig kanske kan vara väldigt givande ändå.

Om tio år vill jag vara åtminstone lite som Anna.

Tio år är en lång tid.

Tack och lov för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar