tisdag 14 februari 2012

Hufvudstadsvisit bara sådär

Arbetet på farmen är fantastiskt, plockning av citroner, äpplen, päron, fikon och tomater varvas med konservering, tillverkning av allt mellan jelly och chutney. Valla kor, plocka ogräs, hjälpa till med det som behövs när det behövs. Som balsam för själen. Farmen ligger uppe på ett berg, så vidderna man ser ut över är så fina att man nästan måste nypa sig i armen. Idag var jag ute och sprang en runda och det hoppade kangrur runt mig under tiden, bara det är ju en känsla som heter duga. Och skulle någon av er, mina vänner, ha någon fråga om fruktkonservering så är jag numera skillad på området. Jag plockar i och med detta några UnderbaraClara-poäng, vilket jag i och för sig inte riktigt vet om det är en bra sak. Men att göra saker från grunden - det är fan i mig välgörande!

Idag skulle frun i huset för hennes jobbs räkning till Canberra, huvudstad i detta jättelika land, så jag och L hängde med glädje med. Så vi har just anlänt, i natt sover vi på hostel, imorgon på dagen upptäcker vi Canberra och på eftermiddagen någon gång efter att Fiona är klar med sin jobbgrej styr vi kosan hem mot farmen igen, där vi stannar tills söndag.

Maten vi får är så bra att man vet nästan inte vart man ska ta vägen. Ikväll lagade herrn i huset kyckling, som han först flamberade i sherry och sedan kokade länge, länge med vin, hemkokt buljong och grönsaker från gården. Är det inte fantastiskt så säg. Mamma, du skulle bli galet impad. Man lägger även tallrik till middagen (dvs, inga grytor på bordet, alla får sin portion tilldelad på sin tallrik) och innan middag är det bordsbön (!) som gäller. Alla håller varandra i händerna och Fiona eller Alan ber.

Kanske är det så att vi på söndag åker direkt till nästa gård och där vet jag nte heller hur det är med mottagning och internettillgång. Så ni vet ifall vi inte hörs av på ett tag.

Ta hand om er där hemma!

1 kommentar: