lördag 11 februari 2012

Lägesrapport

Hej och hå vad tiden går. Idag har varit en fixardag, lite kläder har inhandlats då vi överskattat Australiens värme i packningsfasen hemma i Sverige. Det kan också spela in att det är sämsta sommarvädret här på 50 (!) år. men vi har fått bra mycket värme ändå och i jämförelse kan Sveriges sommar klimatmässigt fetslänga sig i väggen (oj, vilka hårda ordalag jag använder). Vi har det med andra ord rätt varmt och gött ändå!

Hälsotillståndet på både mig och L har varit väldigt bra på senaste, min förkylning försvann i ett svep och jag känner att jag skulle vilja skriva och framföra en hyllningssång till mitt immunförsvar som kirrade att jag inte bröt ihop och istället blev frisk av den boot camp Som surfarlägret ändå innebar. Otroligt, när jag tänker på det.

Imorgon åker vi söderut till Bega där någon filur vid namn Fiona ska hämta upp oss. Vi ska få bo hos henne en vecka och hjälpa till med hennes ekologiska grönsaksodlingar och sånt fyra timmar om dagen, i utbyte mot mat och boende. Det är det som kallas WWOOFing. När vi har varit där en vecka ska vi till ett annat ställe, även det någonstans utanför Bega, där de har får, hästar och kor och tanken är att vi ska stanna där mellan en och två veckor innan vi åker vidare ännu längre söderut till Melbourne. Jag är riktigt taggad på det här farmarbetet, speciellt på stället som har en massa djur. Mitt hjärta är verkligen extra svagt för de fyrbenta vännerna här i världen.

Måste också berätta om hostellet vi bor på nu, ett av YHA's ställen (en kedja som finns i hela världen). Det är helt fantastiskt, har pool och terass på taket, är fräscht så det förslår, ligger i samma prisklass som andra hostel och det allra bästa av allt är att det inte kryllar av 19-åriga ungdomar som är utanför förädrahemmet för första gången i sitt liv. Människorna här är lite äldre, mycket lugnare, har absolut inte samma behov att hävda sig och vara coola. Töntigare, absolut, men det passar mig och Linnea som handen i handsken. Tönt 4 ever. Nu ska vi försöka bo på YHA's ställen så ofta det går här i Australen, vilket säkert kommer att gå rätt bra då de har över 200 hostel här i landet. Greeeejt.

Nu rycker Linnea i tröjärmen och säger att det är middagsdags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar