lördag 4 februari 2012

Om att resa

Det kan vara fantastiskt. Det kan också vara överjävligt. Jag sippar vidare på min endollarste från seven eleven och stolpar upp lite saker som poppat upp i mitt huvud gällande att resa.

- Du kan hamna i samma dorm (sovsal skulle man nog säga på svenska) som massa idioter. Till exempel som igår då vi hamnade med ett gäng stökiga irländare som hade en fest mitt bland våningssängarna och drack goon (billigt australiensiskt fulvin på box) som om det inte fanns en morgondag. Vid elvatiden pågick festen för fullt och eftersom undertecknad är förkyld upp över öronen och således också trött kändes det inte minsta spexigt att festa till det. Ni kan ju tänka er hur lätt det är att valla ut ett gäng irländare på kanelen från deras festlokal. Nu är nog jag och Linnea kända som de svenska surkärringarna, men det kan vi leva med. Det jobbiga är att det alltid kommer att finnas folk som inte har normalt hyfs och vett innanför pannbenet. Men det är en annan historia.

- Du kan bli sjuk. Migrän och förkylning har vi testat på och när man inte är pigg alls är det faktiskt allra bäst att vara i hemmets trygga vrå. Men, det är smällar man får ta. Det är inte mycket att göra åt och vill man ut och se världen måste man också våga ta risken att kunna bli däckad av någonting några dagar här eller där.

- Du måste hålla stenkoll på dina prylar. Jämt och ständigt. Passet blev jag av med när jag var i Sydamerika och backpackade, nu är jag nästan lite manisk när det gäller mina värdesaker. Dessutom måste man hålla stenkoll för att inte få psykbryt över den stora ryggsäcken. Hittar man aldrig sina prylar i packningen känns det som att man ökar risken för hjärt och-kärlsjukdom med några tusen procent. Kontroll är ledordet. Vettigt, men också energikrävande.

- Tekniken, den här jävla tekniken! Visst är det fantastiskt på många sätt och världen har blivit mycket mindre på ett bra sätt tack vara till exempel Skype och Facebook men också oerhört irriterande när det inte fungerar. Telefonstrul har det varit för både mig och Linnea från dag ett och ännu har allt inte ordnat till sig. Drygt.

- Internet. Hemma har man det jämt och reflekterar inte mer än så över det. Inga konstigheter. Inte på resa. Det kan bli en liten jakt.

- Äta bör man, annars dör man. Äta gör man, ändå dör man. Hur som helst har jag inte lust att dö av svält, så jag väljer att trots allt äta. Men det kan vara ett litet projekt det där. Vettigt käk till vettigt pris. Vad och var äter man då? Nudlar går snabbt och enkelt att koka i stora hostelkök, men är kanske inget som man skulle hoppa upp och ner över näringsmässigt. Pasta och färdig pastasås på burk är ju enkelt och relativt bra bukfylla men väldigt tröttsamt i längden. Subway, hamburgerkedjor och liknande blir man ju ganska snabbt less på. Ibland hade det varit galet önskvärt att bara kunna knapra i sig ett piller istället för mat och slippa dessa bryderier, men (tack och lov?) har inte utvecklingen kommit så långt än. Samtidigt kan maten vara en väldigt stor del av reseupplevelsen. Det jobbiga är alla tillfällen då man bara måste äta för att man måste äta. Då är det enklare hemmavid i Svea Rike med eget kök och en kyl som det inte springer mattjuvar i.

- Klimatskillnaden. Det känns ganska festligt att läsa vänners statusuppdateringar på Facebook i dessa dagar då det verkar vara en köldknäpp över åtminstone norra Sverige. "-34 grader ute idag. Galet!" känns ganska avlägset när man glider runt i kjol, linne och är insmörjd från topp till tå med solkräm spf 30+. Detta är samtidigt lite kluvet, för trots att jag inte har minsta rätt att vara avundsjuk så blir jag det ändå när gamla fjällkollegor och annat löst folk lägger ut snygga skidbilder och berättar om vilken fantastisk åkning de fått. Det pirrar i mina skidåkarmuskler. Nästa vinter, då jäklar ska det plöjas både pist och puder en masse! Och nu ska jag njuta fullt ut av sommarvärmen, för jag kommer att ha sommar fram tills september i år då den svenska hösten faller in.

Nu: Dusch och John Blund. Kanske ska festa loss och knapra i mig en riskaka med salt och vinägersmak också.
Imorgon: Telefonfix, skicka WWOOF-ansökningar och ta det allmänt piano.

1 kommentar:

  1. Elisabeth Svensson4 februari 2012 kl. 13:37

    Kul att läsa om din resa, ni verkar ha det bra och ta motgångarna med en bra inställning! Maten känner jag igen, det är svårt att få ihop bra mat som mättar och inte är för dyr. Men njut av den goda frukten och att allt är så färskt (som nötterna), det är något som man saknar i sverige sen ;)Det är jäkligt kul att kunna vara spontan och göra vad man vill när man vill, det saknar man oxå i vardagslunken här hemma haha!

    Önskar er allt gott!
    Imorn far vi till tanzania :)

    SvaraRadera